tisdag 24 februari 2009

Är konstarten så gott som bortglömd?

Det är mycket svårt att hitta något alls om iotakonst i vare sig böcker eller på internet. Mycket annat står att finna om koptisk konst, men inte ens på Koptiska Museet i Kairo, med sina 15 000 föremål, talar något om denna intrikata geometriska konstart. Jag sökte runt på Kairos gigantiska bokmässa bland koptiska bokstånd, men ingen visste vad jag talade om. Vad har hänt, varför finns det så lite samlat?
Till min förvåning kom jag över ett litet galleri med koptisk iotakonst på internet, halleluja! Det är från en amerikansktbaserad hemsida, St Mary. Metoden är den enklaste och vanligaste med sprit - och tuschpennor på rutat papper. Jag rekommenderar läsaren att kika på de 29 bilder som finns upplagda. Så ser kopternas religiösa iotakonst ut! Ska man vara riktigt petig finns det ett flertal fel med samtliga bilder. De som gjort iotamönstret har inte fullföljt vissa delar, så att själva linjerna inte fullföljs genom hela bilden. Svårt att förklara, jag slutar försöka!


Anafora, där jag lärde mig iotakonsten, fanns det en bok på arabiska som tog upp tekniken i ett par fantasifulla kapitel. Därifrån fick jag mycket inspiration. Men hade det inte varit för Girgis Habib hade jag inte kunnat det alls. På sin knackiga engelska lärde han mig och några andra det logiska systemet att rita upp iotalinjerna i rutsystem. Det krävdes mycket övande innan jag började testa systemet och göra mer och mer avancerade kors och abstrakta figurer.


Detta inlägg kom egentligen till för att jag var glad att finna NÅGON därute på internet som hade lagt upp iotabilder, även om det bara var den gamla vanliga traditionella sorten. Jag fann skaparen, en doktor i New Jersey, på ett amerikanskt koptiskt forum, där han påstår sig ha över 700 fler teckningar liggandes hemma! En dag ska jag höra av mig till honom och se ifall vi kan kika lite mer på varandras verk. Hittils, trots gediget sökande, verkar jag vara den enda som tänkt tanken att ta iotasystemet och göra annat än religiösa motiv av det, mer abstrakta bilder. Jag har nu fotat mina tavlor och ska snart börja lägga upp dem här.

Till sist vill jag avsluta med att länka till en youtubevideo för visar den koptiska kyrkan från lite mer barock sida, nämligen exorcism! Kan tänka mig min mamma och pappa skratta lite när de läser detta, jag brukar fascineras extra av religionernas mörkare, mer mystiska sidor, och jag brukade som yngre fråga ut min pappa (som är präst), om han inte visste om någon exorcism inom Svenska Kyrkan. Men denna video är ytterst märklig, först är det en man som skeptiker skulle säga vara berusad, sedan efter halva filmen stänker prästen vigvatten på den kvinnliga delen av församlingen. Vigvatten får demonen i dem att visa sig, antar jag. Otäcka reaktioner. Nåväl

3 kommentarer:

  1. Det är jätteintressant att läsa vad du skriver Martin, jag ser fram emot tavlorna.
    Men yt-länken funkar inte.

    SvaraRadera
  2. funkar inte youtubelänken? den fungerar för mig när jag prövar den... hm. kanske lika bra, folk tycker nog jag är ett nutto som lägger upp den. men här är den (sorry men bloggen fattade inte när länken var så lång, lägg bara ihop de två raderna):
    http://www.youtube.com/watch?v=i227QNYkuD0
    &feature=related%fmt=18

    SvaraRadera
  3. Hej, jag var själv på bokmässan här i Kairo och jag såg faktiskt en riktigt tjock bok full med yotakors. Minns inte vad den hette, men det var en av de kristna bokhandlarna som sålde den. Den såg välgjord ut så du kanske kan finna den på AUC's bokaffär eller Diwan. Om du är i Kairo vill säga.

    SvaraRadera