söndag 22 februari 2009

Inte ett jota

Vad är då iota? Det är en bokstav, nämligen i, på koptiska och grekiska. Det är den minsta bokstaven i alfabetet, och är även initialbokstaven i Jesu namn hos kopterna.
Uttrycket "inte ett jota" med betydelsen "absolut ingenting" har sin bakgrund i att Jesus i Matt 5:18 enligt originaltexten säger att inte ett jota, dvs inte ens den allra minsta bokstaven, i gamla testamentet (eller lagen, torah) skall tas bort. Jesus ville inte ändra något i den gamla texten, utan snarare se en utveckling och förståelse.

När man ritar iotakonst snedställer man iotorna i ett rutsystem, så de bildar en slags streckad linje, och de kan man dra ut, byta håll på och ändra på inom vissa ramar. Så slingrar sig en annan linje runt iotorna, som själv kan bli en iota. Det går alltså att utveckla väldigt mycket.

Till vänster ser du en närbild på en av mina tavlor, där mönstret går ganska huller om buller. Visst är det ett myller av linjer och färger, men man kan lätt lära sig "läsa av" iotamönstret, och på så vis få mer ut av konsten. Jag ska försöka presentera det mer i framtiden, om jag kan.

Inte bara kan man få till en fint mönster med iotorna, halva poängen är den meditativa handlingen att rita upp dem, utveckla ett komplicerat system och sedan att färglägga allt. Just färgerna är hos kopterna starkt förbundna med olika betydelser, olika förhållningssätt med Gud. Där handskas man endast med grön, röd, blå, gul, vit och svart.
Eftersom jag inte intresserar min lika mycket av den religiöst präglade meditationen i ifyllandet av dessa symboliska färger, utan istället vill få ett så estetiskt tilltalande verk som möjligt, valde jag när jag började måla att fritt göra egna nyanser. Just nu håller jag ganska mycket på med kontrasten svart/starka neonfärger, samt olika nyanser av lila.
Iotakonsen är fylld av kristna symboler som intresserar mig mycket, även om jag inte själv är särskilt troende. Den erbjuder mig ändå en stor inre trygghet, och möjlighet att fokusera min kreativitet till något som med förutbestämda regler ändå ger mig mycket frihet.

2 kommentarer:

  1. Hej Martin Sorraya

    Hittade din blogg på nätet när jag googlade på "iotacross"
    DU skulle inte vilja uppdatera mig lite på vad det klassiska iotafärgerna står för?
    Röd, Grön, Blå, Gul och Vit? Svart är väl bara en kontrastfärg?

    Hoppas allt är bra för övrigt? Med mig är allt bra.
    /Martin Kabir

    SvaraRadera
  2. underligt att jag just denna av alla dagar söker på martin hollmer o iota efter att ha mött karin på anafora i em.
    vi kom på att det vore fint att visa flickorna i atlejen dina verk. har du några till påseende att maila så kan vi ha bildvisning?!
    vore uppskattat!
    önskar du har det fint i järna martin!
    och en specialhälsning t martin kabir slinker med, kram t er alla tre!
    anna-clara mitt emellan himmel o biltut i kairo

    SvaraRadera